Opgaver

Helium/Opgaver

Klik en opgave nedenfor for at læse mere.

Med fokus på livet efter døden gives eleverne til opgave at beskrive, hvordan der ser ud, der hvor man kommer hen, når man dør. Beskrivelsen af efterlivets verden kan også illustreres, afhængig af elevernes alder. Opgaven giver samtidig plads til en snak på klassen om, hvad de forskellige elever tænker og tror på.
Sygeplejersken i Helium spiller en vigtig rolle i historien, men vi møder hende mest som iagttager og støttende vejleder for Enzo. Lad eleverne skrive dagbog set ud fra sygeplejerskens synsvinkel. Opgaven bliver dermed at agere en slags ’fluen på væggen’, hvor man ud fra sygeplejerskens synsvinkel beskriver det venskab, der opstår imellem Enzo og Alfred, og de overvejelser og tanker, som det medfører hos sygeplejersken.
Lad eleverne lege med begrebet intertekstualitet. Eleverne får til opgave at genskabe en af de centrale scener i Helium, men i deres eget værk. De skal dermed skabe en lille simpel historie, hvori en af Heliums scener kan genbruges i deres sammenhæng. Som eksempler på en mulig opgaveløsning kan følgende scener foreslås:

  • En scene, hvor en person taber noget på gulvet, og vækker en anden person.
  • En scene, hvor en person flygter forbi en anden person, efter at blevet nægtet adgang.
  • En scene, hvor to personer taler sammen og efterfølgende ser over på en gynge.

Eleverne kan helt sikkert boltre sig i denne opgave og finde på mange andre brugbare referencer.

Med udgangspunkt i bogstaverne fra filmens titel ’Helium’ skal eleverne finde seks ord, som de mener, er kendetegnende for filmens handlingsløb og tematikker. Eksempelvis: Håb, Efterlivet, Luftskib, Involvering, Uvished, Mod.
Lad eleverne arbejde kreativt med at skabe deres egne luftskibe til ophæng i klasselokalet. Det kan både foregå med affaldsposer, karton, papmache, hønsenet eller noget helt femte.
Skriv et digt eller en rap-tekst om universet i Helium. Eleverne må gerne medtage og benytte nogle af Enzos forklaringer fra filmen. Gør det eventuelt klart for eleverne om digtet skal være lyrisk eller episk, eller om der er krav til at rap-tekst indeholder rim.